Søk

Slik unngår du å bli svindlet av fakturahaier

Ikke aksepter et tilbud uten at du er sikker på hva det omfatter. Be om å få tilbudet skriftlig.

 Ofte lures selskap som er nyregistrert i Brønnøysund. Bedragerne slår opp på nyetablerte selskaper og ringer dem opp eller mailer dem useriøse tilbud som de tror de må tegne. Dette skjer ofte før de får de offisielle papirene fra Brønnøysund.

– Enkeltpersonselskap er kanskje mest utsatt, for de benytter ofte sin private mobil eller telefon og forstår ikke helt at de ikke har angrefrist som privatpersoner har.

Slik unngår du å bli svindlet

Ikke aksepter et tilbud uten at du er sikker på hva det omfatter

Hvis både produktet og bedriften et ukjent, bør du være ekstra på vakt. Vær særlig oppmerksom på bedrifter som spiller på navnelikhet med etablerte produkter eller bedrifter. Kontroller at en eventuell henvisning til eksisterende kunderelasjon er reell. Be eventuelt om å få oversendt kopi av avtale som påstås å være inngått tidligere.

Be om å få tilbudet skriftlig
Selgere som har hastverk med å få sluttet en avtale er det all grunn til å være skeptiske til. Under forutsetning av at du finner tilbudet interessant, be om å få oversendt tilbudet skriftlig slik at du kan vurdere det i ro og mak.

Les avtalevilkårene grundig
Les særlig bestemmelser om pris, betaling, bindingstid og opphør. Les gjennom all tekst, også den som er skrevet med liten skrift. Sjekk at ordrebekreftelser og fakturaer virkelig stemmer overens med det du mener å ha bestilt eller avtalt.

Er selger pågående – vær skeptisk
Hvis du blir forsøkt presset til å takke ja til et «spesielt godt tilbud», er det god grunn til å være ekstra skeptisk. Ikke la deg presse av at tilbyderen sier det haster med å ta en avgjørelse. Merk at det ikke gjelder noen generell angrerett for næringsdrivende slik som for forbrukere.

Responder på feil
Ta deg alltid tid til å sende en enkel, skriftlig reklamasjon til avsender hvis du mottar uriktige ordrebekreftelser, fakturaer, inkassovarsler eller lignende – og gjør det raskt.

Ikke betal for å bli kvitt et problem
Ved å betale denne type fakturaer er du med på å opprettholde inntektsgrunnlaget til useriøse aktører og dermed indirekte bidra til at enda flere næringsdrivende blir utsatt for problemene.

Ikke la deg skremme av ordet «inkasso»
Hvis du kan dokumentere at du har bestridt kravet (se pkt. 5) og at dine innsigelser er berettigede, kan ikke et inkassofirma inndrive kravet. Et bestridt krav der innsigelsen ikke er åpenbar grunnløs kan ikke inndrives ved inkasso, men må gå veien om de ordinære domstoler for å få dom for kravet som deretter eventuelt kan inndrives. Les mer om inkasso på forbrukerportalen (disse reglene gjelder for inkasso i sin alminnelighet.)

Kilde: NHO, Virke, Finans Norge, NARF, Næringslivets sikkerhetsråd, Bedriftsforbundet

 

RMH

Bookmark and Share
Postboks 7188 Majorstuen, 0307 Oslo | Besøk: NHO Næringslivets Hus, Middelthunsgt. 27, 0368 Oslo | Tlf: 23 08 80 00 |  post@norsktrevare.no